Sygnaliści
Koordynator ds. obsługi Sygnalistów
Pani Katarzyna Staniszewska
Sposób dokonywania zgłoszeń wewnętrznych
1.Wzór formularza zgłoszenia naruszeń prawa znajduje się na stronie https://www.spzoz.zgorzelec.pl/ w zakładce „Sygnalista” oraz u Koordynatora ds. obsługi sygnalistów. Szpital może udostępnić wzór formularza zgłoszenia również w innych systemach wewnętrznych (Intranet, Lex Baza Dokumentów).
2. Zgłoszenia naruszeń prawa mogą być dokonywane w następujący sposób:
a) pisemnie- poprzez umieszczenie zgłoszenia w dedykowanej do tego celu skrzynce pocztowej z napisem„Koordynator ds. obsługi Sygnalistów”, znajdującej się przy schodach na parterze budynku E (budynek administracji),
b) w postaci elektronicznej na adres: sygnalista@spzoz.zgorzelec.pl,
c) ustnie- poprzez osobiste lub telefoniczne zgłoszenie do Koordynatora ds. obsługi sygnalistów WS-SPZOZ w Zgorzelcu (tel. 571 334 724),
Dokumenty do pobrania:
Procedura dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Wielospecjalistycznym Szpitalu – SamodzielnymPublicznym Zespole Opieki Zdrowotnej w Zgorzelcu
Procedura została opracowana na podstawie Ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U.2024.928)
Postanowienia ogólne
- Procedura dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych, zwana dalej „Procedurą” określa tryb dokonywania zgłoszeń wewnętrznych, dotyczących informacji o naruszeniach prawa w Wielospecjalistycznym Szpitalu – Samodzielnym Publicznym Zespole Opieki Społecznej w Zgorzelcu oraz podejmowania działań następczych w związku z dokonanym zgłoszeniem.
- Procedura została opracowana zgodnie z wymogami określonymi w przepisach ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. z 2024r. poz. 928) i ma na celu wprowadzenie przejrzystych zasad ujawnienia przypadków naruszeń prawa oraz podejmowania stosownych działań następczych przy zapewnieniu należytej ochrony Sygnalisty.
- Za zapewnienie ochrony Sygnalisty zgodnie z wymaganiami wynikającymi z przepisów prawa odpowiada Dyrektor jednostki.
- Dyrektor wyznacza pracownika- Koordynatora ds. obsługi Sygnalistów, któremu powierza realizację obowiązków wynikających z Procedury oraz upoważnia do podejmowania działań w nim określonych. Ponadto Dyrektor, na wniosek Koordynatora ds. obsługi Sygnalistów, wyznacza inne osoby do prowadzenia postępowania wyjaśniającego i sformułowania zalecanych działań następczych.
- Koordynator ds. obsługi Sygnalistów i inne osoby, wyznaczone do rozpatrywania zgłoszeń są niezależne w wykonywaniu swoich działań – nie mogą one otrzymywać instrukcji postępowania od żadnej osoby z jednostki.
- Określone w Procedurze mechanizmy mają na celu ograniczenie osobistego ryzyka osoby zgłaszającej naruszenia prawa, w tym negatywnych konsekwencji bezpośrednich lub pośrednich. Sygnaliści pełnią bowiem niezastąpioną funkcję w jednostce, gdyż ich działania umożliwiają identyfikację nieprawidłowości i podjęcie działań następczych.
- Dane Sygnalisty co do zasady są poufne tzn. nie mogą być ujawniane w toku postępowania stronom i uczestnikom tego postępowania, bez wyraźnego i jednoznacznego przyzwolenia ze strony Sygnalisty.
- Wobec danych Sygnalisty, który zgłosił naruszenie prawa, stosuje się pseudonimizację, czyli przetworzenie danych osobowych w taki sposób, by nie można ich było już przypisać konkretnej osobie, której dane dotyczą, bez użycia dodatkowych informacji, pod warunkiem, że takie dodatkowe informacje są przechowywane osobno i są objęte środkami technicznymi i organizacyjnymi uniemożliwiającymi ich przypisanie zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej.
- Procedura zgłoszeń wewnętrznych naruszeń prawa została ustalona po konsultacji z zakładową organizacją związkową.
- Do stosowania Procedury są zobligowani zarówno pracownicy Szpitala, jak i inne osoby, objęte Procedurą.
- Osobie ubiegającej się o pracę na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy, usług lub pełnienia funkcji, lub pełnienia służby podmiot prawny przekazuje informację o procedurze zgłoszeń wewnętrznych wraz z rozpoczęciem rekrutacji lub negocjacji poprzedzających zawarcie umowy.
- Na stronie internetowej jednostki oraz w siedzibie jednostki, w widocznym miejscu, zamieszcza się wzór klauzuli informacyjnej dla osób, których dane są przetwarzane w związku z przyjmowaniem i rozpatrywaniem zgłoszeń.
- W przypadku kontaktu poprzez e-mail, klauzula jest też przekazywana w odpowiedzi zwrotnej na pierwsze zgłoszenie.
- Procedury nie stosuje się do informacji objętych:
1) przepisami o ochronie informacji niejawnych oraz innych informacji, które nie podlegają ujawnieniu z mocy przepisów prawa powszechnie obowiązującego ze względów bezpieczeństwa publicznego,
2) tajemnicą zawodową zawodów medycznych oraz prawniczych,
3) w przypadku gdy naruszenie prawa godzi wyłącznie w prawa zgłaszającego lub zgłoszenie naruszenia prawa następuje wyłącznie w indywidualnym interesie zgłaszającego.
§ 2
Zasady ochrony danych Sygnalisty
- Sygnalista podlega ochronie określonej w niniejszej Procedurze w przypadku, gdy miał on uzasadnione podstawy sądzić, że będąca przedmiotem zgłoszenia informacja o naruszeniu prawa jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia.
- Sygnalista podlega ochronie od chwili dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego, pod warunkiem że miał uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i że stanowi informację o naruszeniu prawa.
- Jeżeli w toku postępowania wyjaśniającego okaże się, że zgłaszający, który wcześniej otrzymał status Sygnalisty działał w złej wierze, to zostaje on pozbawiony ochrony przewidzianej dla Sygnalisty.
- Sygnalista nie jest uczestnikiem ani stroną wszczętego postępowania wyjaśniającego, gdyż mogłoby to narazić go na pośrednie lub bezpośrednie działania odwetowe.
- Tworzy się rejestr spraw zgłoszonych przez Sygnalistów do którego dostęp mają wyłącznie osoby upoważnione do przetwarzania danych Sygnalistów.
- Dane osobowe oraz pozostałe informacje w rejestrze zgłoszeń naruszeń prawa są przechowywane przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono działania następcze, lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami.
- Osoba wyznaczona do przyjmowania zgłoszeń, niezwłocznie po jego otrzymaniu dokonuje pseudonimizacji danych Sygnalisty i nadaje mu identyfikator numeryczny, który będzie wykorzystywany podczas postępowania wyjaśniającego.
- Pseudnonimizacja obejmuje wszelkiego rodzaju informacje umożliwiające bezpośrednią lub pośrednią identyfikację sygnalisty, ze szczególnym uwzględnieniem tego, czy sama treść zgłoszenia nie wskazuje na tożsamość Sygnalisty.
- Na wszystkich etapach postępowania wyjaśniającego zamiast danych Sygnalisty jest stosowany przypisany identyfikator.
W postępowaniu należy odwoływać się do identyfikatora (numeru sprawy, pod którą zostało zarejestrowane zgłoszenie od Sygnalisty), a nie sprawy, której dotyczy zgłoszenie naruszenia. - Danych Sygnalisty nie ujawnia się na wniosek stron ani uczestników postępowania wyjaśniającego.
- Sygnalista jest informowany o okolicznościach, w których ujawnienie jego tożsamości stanie się konieczne, np. w razie wszczęcia postępowania karnego.
- Danych Sygnalisty nie zamieszcza się w rozdzielnikach dokumentów związanych z postępowaniem wyjaśniającym, ani w korespondencji mailowej.
- Jeżeli zgłoszenie wpłynie innym, niż zatwierdzony do przyjmowania zgłoszeń kanałem, osoba która je otrzyma jest zobligowana niezwłocznie przekazać je do osoby upoważnionej do rozpatrywania zgłoszeń i usunąć wszelkie jej kopie (np. z poczty e-mail).
- Wobec Sygnalisty zakazuje się wszelkich form działań odwetowych, w tym gróźb działań odwetowych i prób ich podejmowania- podejmowanie jakichkolwiek działań o charakterze represyjnym, dyskryminacyjnym lub innego rodzaju niesprawiedliwego traktowania Sygnalisty, będą traktowane jako naruszenie niniejszej Procedury.
- Niedopuszczalnym w stosunku do Sygnalisty jest podejmowanie działań odwetowych, w szczególności:
- odmowa nawiązania stosunku pracy, wypowiedzenie lub rozwiązanie bez wypowiedzenia stosunku pracy,
- nie zawarcie umowy o pracę na czas określony po rozwiązaniu umowy o pracę na okres próbny,
- nie zawarcie kolejnej umowy o pracę na czas określony lub nie zawarcie umowy o pracę na czas nieokreślony, po rozwiązaniu umowy o pracę na czas określony –w sytuacji gdy pracownik miał uzasadnione oczekiwanie, że zostanie z nim zawarta taka umowa,
- obniżenie wynagrodzenia za pracę, wstrzymanie awansu albo pominięcie przy awansowaniu,
- pominięcie przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą,
- przeniesienie pracownika na niższe stanowisko pracy, zawieszenie w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych,
- przekazanie innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków pracowniczych, niekorzystną zmianę miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy,
- negatywną ocenę wyników pracy lub negatywną opinię o pracy, nałożenie lub zastosowanie środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej, lub środka o podobnym charakterze,
- przymusu, zastraszenia lub wykluczenia,
- mobbingu, dyskryminacji, niekorzystnego lub niesprawiedliwego traktowania,
- wstrzymanie udziału lub pominięcie przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe,
- nieuzasadnione skierowanie na badanie lekarskie, w tym badania psychiatryczne, o ile przepisy odrębne przewidują możliwość skierowania pracownika na takie badanie,
- działanie zmierzające do utrudnienia znalezienia w przyszłości zatrudnienia w danym sektorze lub branży na podstawie nieformalnego lub formalnego porozumienia sektorowego lub branżowego–chyba że Szpital udowodni, że kierował się obiektywnymi dowodami,
- spowodowanie straty finansowej, w tym gospodarczej, lub utraty dochodu,
- wyrządzenie innej szkody niematerialnej, w tym naruszenie dóbr osobistych, w szczególności dobrego imienia sygnalisty.
- W przypadku ustalenia w wyniku analizy zgłoszenia lub w toku postępowania wyjaśniającego, iż w zgłoszeniu świadomie podano nieprawdę lub zatajono prawdę, dokonujący zgłoszenia może zostać pociągnięty do odpowiedzialności porządkowej określonej w przepisach Kodeksu Pracy. Zachowanie takie może być również zakwalifikowane jako ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych i jako takie może skutkować rozwiązaniem umowy o pracę bez okresu wypowiedzenia.
§ 3
Zakres stosowania Procedury
Zakres podmiotowy.
- Sygnalistą jest osoba fizyczna, która zgłasza lub ujawnia informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą. W szczególności sygnalistami są:
- pracownicy zatrudnieni w Szpitalu oraz byli pracownicy, których stosunek pracy już ustał,
- pracownicy tymczasowi,
- osoby ubiegające się o zatrudnienie, które uzyskały informację o naruszeniu prawa w procesie rekrutacji lub negocjacji poprzedzających zawarcie umowy,
- osoby świadczące pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej,
- przedsiębiorcy, który świadczą usługi lub dostarczają towary (albo ubiegają się o zawarcie umowy w tym zakresie) na podstawie umowy cywilnoprawnej, zawartej ze Szpitalem,
- osoby świadczące pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub stażyści, odbywający staż na podstawie umowy o staż,
- praktykanci, odbywający staż na podstawie umowy o praktykę szkolną,
- wolontariusze, którzy na podstawie umowy o wolontariat niosą pomoc pozamedyczną na terenie jednostki,
Zakres przedmiotowy.
- Zgłoszeniu podlegają naruszenia prawa dotyczące:
- korupcji;
- zamówień publicznych;
- usług, produktów i rynków finansowych;
- przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
- bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
- bezpieczeństwa transportu;
- ochrony środowiska;
- ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
- bezpieczeństwa żywności i pasz;
- zdrowia i dobrostanu zwierząt;
- zdrowia publicznego;
- ochrony konsumentów;
- ochrony prywatności i danych osobowych;
- bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
- interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
- rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
- konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela, występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w pkt 1-16.
- Ponadto zgłoszeniu podlegają inne naruszenia niż wymienione w ust. 2, w tym dotyczące obowiązujących regulacji wewnętrznych i standardów etycznych Szpitala.
§ 4
Dokonywanie zgłoszeń wewnętrznych
- Sygnalista może dokonywać zgłoszenia za pośrednictwem następujących kanałów:
- pisemnie- poprzez umieszczenie zgłoszenia w dedykowanej do tego celu skrzynce pocztowej z napisem„Koordynator ds. obsługi Sygnalistów”, znajdującej się przy schodach na parterze budynku E (budynek administracji),
- w postaci elektronicznej na adres: sygnalista@spzoz.zgorzelec.pl,
- na wniosek Sygnalisty zgłoszenie wewnętrzne może być dokonane ustnie do Koordynatora ds. obsługi sygnalistów w WS-SPZOZ w Zgorzelcu ( 571 334 724) podczas bezpośredniego spotkania, zorganizowanego w terminie 14 dni od otrzymania takiego wniosku lub telefonicznie. Z przyjęcia zgłoszenia Koordynator sporządza protokół. Sygnalista może dokonać sprawdzenia, poprawienia i zatwierdzenia takiego protokołu.
- Zgłoszenie powinno zawierać szczegółowy opis przedmiotu zgłoszenia, w szczególności:
- datę oraz miejsce zaistnienia naruszenia prawa lub datę i miejsce pozyskania informacji o naruszeniu prawa,
- opis konkretnej sytuacji lub okoliczności, które doprowadziły lub mogą doprowadzić do wystąpienia naruszenia prawa,
- wskazanie podmiotu, którego dotyczy zgłoszenie,
- wskazanie ewentualnych świadków naruszenia prawa,
- wskazanie wszystkich dowodów i informacji, jakimi dysponuje zgłaszający, które mogą okazać się pomocne w procesie rozpatrywania zgłoszenia,
- wskazanie preferowanego sposobu kontaktu zwrotnego.
- Każde zgłoszenie zostaje zarejestrowane w rejestrze zgłoszeń niezależnie od dalszego przebiegu postępowania wyjaśniającego.
- Zgłoszenia anonimowe nie będą rozpatrywane. W przypadku dokonania takiego zgłoszenia, podlega ono rejestracji bez nadania mu dalszego biegu.
- Wzór formularza zgłoszenia naruszenia prawa znajduje się na stronie https://www.spzoz.zgorzelec.pl/ w zakładce „Sygnalista” oraz u Koordynatora ds. obsługi sygnalistów. Szpital może udostępnić wzór formularza zgłoszenia również w innych systemach wewnętrznych (Lex Baza Dokumentów).
§ 5
Analiza zgłoszenia, postępowanie wyjaśniające
- Dostęp do kanałów zgłoszenia posiada osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń.
- Zgłoszenia wewnętrzne są przyjmowane przez Koordynatora ds. obsługi Sygnalistów, który dokonuje wstępnej weryfikacji zgłoszenia polegającej na ustaleniu, czy zgłoszenie spełnia warunki określone w niniejszej procedurze. W razie konieczności uzupełnienia lub wyjaśnienia informacji zawartych w zgłoszeniu wewnętrznym Koordynator kontaktuje się z Sygnalistą, o ile jest to możliwe.
- Przyjmujący zgłoszenie dokonuje wstępnej oceny zgłoszenia i kieruje sprawę zgłoszenia do postepowania wyjaśniającego albo też odstępuje od wszczęcia postępowania wyjaśniającego jeżeli:
- zgłoszenie nie dotyczy informacji o naruszeniu prawa,
- sprawa była już przedmiotem wcześniejszego zgłoszenia, a w zgłoszeniu nie wystąpiły żadne nowe informacje na temat zgłoszonego naruszenia prawa,
- zgłoszenie jest w oczywisty sposób niewiarygodne.
- Postępowanie wyjaśniające jest prowadzone przez Zespół ds. naruszeń prawa, składający się z pracowników jednostki, posiadających kwalifikacje i wiedzę z danego obszaru zgłoszonej nieprawidłowości powoływanych przez Dyrektora na wniosek Koordynatora ds. obsługi Sygnalistów.
- Celem postępowania wyjaśniającego jest ustalenie, czy doszło do naruszenia prawa oraz sformułowanie rekomendacji do podjęcia działań następczych w zakresie stwierdzonego naruszenia lub kategorii naruszeń.
- Nadzór nad postępowaniem wyjaśniającym, które toczy się przed Zespołem ds. naruszeń prawa, nadzór nad realizacją i przestrzeganiem Procedury oraz prowadzenie dokumentacji w tym zakresie powierza się Koordynatorowi ds. obsługi Sygnalistów.
- Członkiem Zespołu naruszeń prawa nie może być:
1) osoba, która dokonała zgłoszenia będącego przedmiotem wyjaśnienia,
2) osoba, której dotyczy zgłoszenie naruszenia prawa,
3) osoba będąca podwładnym lub przełożonym osoby, której dotyczy zgłoszenie,
4)osoba, której udział w postępowaniu wzbudziłby uzasadnione wątpliwości co do jej bezstronności.
- W związku z prowadzonym postępowaniem wyjaśniającym członkowie Zespołu ds. naruszeń prawa mają prawo podejmowania wszelkich działań, potrzebnych do wyjaśnienia zgłoszenia, w szczególności prawo:
1) dostępu do dokumentów i danych jednostki, niezbędnych do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego;
2) uzyskiwania informacji od pozostałych pracowników;
3) uzyskiwania ustnych i pisemnych wyjaśnień od pracowników;
4) dostępu do danych z monitoringu wizyjnego;
5) dostępu do pomieszczeń na terenie Szpitala, celem dokonania wizji lokalnej lub przeszukania i zabezpieczenia dowodów;
6) możliwość korzystania z pomocy Inspektora Ochrony Danych Osobowych;
7) możliwość konsultowania uzyskanych informacji i danych z osobą dokonującą zgłoszenia.
§ 6
Działania następcze
- Zespół ds. naruszeń prawa po dokonaniu weryfikacji zgłoszenia :
- stwierdza, że doszło do naruszenia prawa
lub
- stwierdza, że nie doszło do naruszenia prawa.
- W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1:
- Koordynator ds. obsługi Sygnalistów dokonuje potwierdzenia otrzymania zgłoszenia w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania informuje o tym Sygnalistę poprzez wskazany w zgłoszeniu sposób kontaktu zwrotnego, chyba że zgłaszający nie podał adresu na który należy przekazać potwierdzenie.
- Zespół ds. naruszeń prawa sporządza raport z ustaleń poczynionych podczas postępowania wyjaśniającego i przedkłada go Dyrektorowi za pośrednictwem Koordynatora ds. ochrony sygnalistów. Raport z postępowania wyjaśniającego zawiera opis ustalonego stanu faktycznego, w tym ustalone nieprawidłowości i ich przyczyny, zakres oraz osoby za nie odpowiedzialne.
- Zespół ds. naruszeń prawa za pośrednictwem Koordynatora ds. ochrony sygnalistów przedstawia Dyrektorowi jednostki rekomendacje, dotyczące możliwych działań naprawczych lub usprawniających w zakresie stwierdzonego naruszenia lub kategorii naruszeń, ewentualnie podjęcia działań dyscyplinujących w stosunku do osoby, która dokonała naruszenia prawa.
- Decyzję o wdrożeniu przedstawionych rekomendacji lub podjęcia innych działań w zakresie przedstawionego naruszenia prawa podejmuje Dyrektor Szpitala.
- W przypadku wdrożenia działań następczych lub usprawniających – Zespół ds. naruszeń prawa monituje podjęte działania i w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia – informuje sygnalistę o podjętych działaniach lub w przypadku nie przekazania takiego potwierdzenia – 3 miesięcy od upływu 7 dni od dnia dokonania zgłoszenia, chyba że Sygnalista nie podał adresu do kontaktu.
- W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 (negatywnej weryfikacji zgłoszenia) Koordynator ds. obsługi Sygnalistów informuje Sygnalistę o przyczynach pozostawienia zgłoszenia bez rozpatrzenia albo odstąpienia od rozpatrzenia zgłoszenia, w terminie 7 dni od dnia otrzymania zgłoszenia.
§ 7
Zgłoszenia zewnętrzne
- Zgłoszenie zewnętrzne przez Sygnalistę może w każdym przypadku nastąpić również do Rzecznika Praw Obywatelskich albo organu publicznego z pominięciem procedury zgłoszeń wewnętrznych przewidzianej w niniejszej Procedurze, w szczególności gdy:
- Szpital nie podejmie w terminie działań następczych lub nie przekaże informacji zwrotnej;
- Osoba dokonująca zgłoszenia ma uzasadnione podstaw by sądzić, że naruszenie prawa może stanowić bezpośrednie lub oczywiste zagrożenie dla interesu publicznego, w szczególności istnieje ryzyko nieodwracalnej szkody lub dokonanie zgłoszenia wewnętrznego narazi ją na działania odwetowe.
- Zgłoszenie dokonane do Rzecznika Praw Obywatelskich albo organu publicznego z pominięciem zgłoszenia wewnętrznego nie skutkuje pozbawieniem Sygnalisty ochrony gwarantowanej przepisami ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa.
Zarządzenie z dnia 25.09.2024 r.